صعود قله الوند

مختصات قله

34.7635° N, 48.4024° E

مسیر/جبهه صعود

مسیر نرمال شرقی(میدان گنجنامه-دره کیوارستان-میدان میشان-تخت نادر-قله)

مسیر/جبهه فرود

از مسیر صعود

ارتفاع صعود شده (متر)

1200

تجهیزاتفنی مورد استفاده

کلنگ طناب انفرادی کارابین پیچ

کل مسافت پیموده شده (کیلومتر)

11/370 کیلومتر

کل زمان رفت و برگشت

11:30

نحوه دسترسی از شهر مبدا تا مقصد

تهران، اتوبان تهران-ساوه، قبل از شهرک صنعتی کاوه، اتوبان ساوه-همدان، همدان، کمربندی شمال غربی همدان، میدان پژوهش، جاده گنجنامه، میدان گنجنامه

مسافت از شهر مبدا تا مقصد

320 کیلومتر

سرپرست برنامه

فریدون علایی

مسئول فنی برنامه

کمک سرپرست

نفرات شرکت کننده

خانمها:شبنم خلیلی، نگار مقصودی، سارا مرادی، پگاه صمدزاده

آقایان:فریدون علایی، علی ساجدی نیا، اصغرشیرزاد، محمدرضاسیاره مقدم، امیرعباس صادقی، محمدحسن احمدی

عکاس برنامه

محمدرضا سیاره مقدم

تهیه گزارش

پگاه صمدزاده

کوهستان الوند در استان همدان و بین شهرهای همدان و تویسرکان قرار دارد.کوه الوند بلندترین کوه در کوهستان الوند است ودر ۱۸ کیلومتری جنوب شهرهمدان واقع شده وارتفاع آن ۳۵8۴ متر از سطح دریا است.یک راه رسیدن به قله این کوه ازمسیردره گنج‌نامه، کیوارستان، میدان میشان وتخت نادر و راه دیگر دست‌یابی به قله ازضلع جنوبی کوه ازشهر سرکانا ست. صعود الوند در بهار و تابستان ساده است اما در زمستان به دلیل بادخیز بودن منطقه، باید از صعود در هوای طوفانی اجتناب کرد.
برنامه حوالی بامداد جمعه سوم اسفند از تقاطع خیابان آزادی و اتوبان یادگار امام و با یک دستگاه مینی­ بوس آغاز شد. برای رسیدن به همدان سه مسیر 1. جاده­ قدیم ساوه2. اتوبان کرج، سه ­راهی تاکستان و همدان و3 . اتوبان ساوه و سپس بزرگراه جدیدالتاسیس ساوه-همدان وجود دارند که مسیر آخر کمترین مسافت، 320 کیلومتر را دارد و ما از این مسیر به همدان رفتیم. حوالی ساعت 4:30 به همدان رسیدیم و ساعت 5 در پارکینگ گنج­نامه بودیم. پس از آماده کردن وسایل و تجهیزات در ساعت 6 رسما صعود خود را از میدان گنج­نامه، پارکینگ ایستگاه اول تله­ کابین به سمت میدان میشان آغاز کردیم. دسترسی از میدان گنجنامه به میدان میشان از دو طریق ممکن است. اول، استفاده از جاده خاکی دسترسی به تجهیزات تله کابین و پناهگاه های میدان میشان که کمتر مورد استفاده کوهنوردان می باشد. دوم، پاکوبی در جهت غربی که باگذر از بالای آبشار و کتیبه های گنجنامه ما را به ابتدای دره کیوارستان می رساند. مشخصه این نقطه، اردوگاه آموزش و پرورش است. ادامه راه را می توان از کف پرشیب دره کیوارستان، در جهت شمال غربی صعود کرده و مستقیم به پناهگاه اول رسید، یا می توان برای کاهش شیب مسیر، روی دامنه شرقی دره، در جهت شمال از پاکوب موجود تا مسیر اصلی در تراز ارتفاعی میدان میشان صعود و سپس در جهت غرب به پناهگاه رسید. ما از طریق همین مسیر و درساعت 7:45 به پناهگاه اول میشان رسیدیم. پناهگاه دوم میشان نیز به فاصله­ 500 متر از پناهگاه اول قرار دارد. در میدان میشان، در مجاورت پناهگاه ها دو چشمه­ آب وجود دارد. پناهگاه اول جدیدتر و دارای خوابگاه و امکانات بیشتر و پناهگاه دوم قدیمی ­تر است و امکانات کمتری دارد. پس از استراحت و صرف صبحانه، در ساعت 8:40 به سمت تخت نادر حرکت کردیم. تا تخت نادر، پاکوبی در جهت غربی واقع در دامنه وجود دارد. ساعت 10 به تخت نادر به ارتفاع 2960متر رسیدیم. درتخت نادر نیز چشمه­ای به نام حوض نبی قراردارد که درزمستان به علت وجود برف، قابل دسترس نیست. تخت نادر دوراهیِ مسیرهای صعود به قله الوند و قله کلاغ لان است. جهت صعود به قله الوند از تخت نادر و از روی یکی از یالچه ها  باجهت جنوب غربی منتهی به یال شرقی قله الوند به خطالراس اصلی الوند می رسیم. بر فراز قله الوند، تخته سنگی بشکلی خاص و به ارتفاع 20-15 متر قرار دارد که رخ شمالی آن پرتگاهی مخوف است. لذا اکثر تیم ها در پای همین تخته سنگ صعود را به پایان رسانده و عکس یادگاری می گیرند.تیم ساعت 12 به پای سنگ قله­ی الوند رسیده و عکس معمولِ صعود به قله، همانجا گرفته شد. پس از آن 4 نفر از اعضای تیم همانجا مستقر شده و 5 نفر دیگر بدون کوله و با انجام کار فنی(جهت کیفیت صعود و حفظ ایمنی)،این تخته سنگ را صعود و با پرچم باشگاه عکسی به یادگار بر فراز آن گرفتند. در این کار فنی، ابتدای مسیر، سه رشته طناب انفرادی با استفاده از عوارض طبیعی و یک عدد کلنگ، ثابت گذاری شد و در انتهای مسیر با استفاده از طناب انفرادی که با گره بولین به نفرات متصل می شد و گره حمایت روی تک رول فراز قله، صعود و فرود صورت گرفت. تا پایین آمدنِ تیم روی قله، کمی تغییر جوی و مه و باد داشتیم. همگی اعضای تیم در ساعت 14 آماده به فرود شدند. مسیر فرود همانند صعود بود. اعضا در ساعت 15:45 در پناهگاه دوم میشان به ارتفاع 2720 متر برای صرف ناهار و استراحت توقف داشتند. در ساعت 16:30 به سمت پایین روانه شدیم و برنامه در ساعت 17:30 در میدان گنج­نامه خاتمه یافت.

نکات برنامه:

-از میدان گنج­نامه تا نزدیکی پناهگاه اول تله­ کابین وجود دارد که برای مسیر رفت و برگشت می­توان از آن استفاده کرد و قیمت بلیط آن در پناهگاه، ارزان­تر از خود ایستگاه است.

-دوستانی که قصد دارند شبانه از تهران به همدان بروند در نظر داشته ­باشند که ترمینال بیهقی دیرترین سرویس­ها به همدان را در ساعت  شب12 و 1 بامداد دارد که در اینصورت در زمان مناسب­تری برای صعود به همدان خواهند رسید.

-پوشش موبایل در منطقه تقریبا کامل است.

-پس از ورود به شهر همدان و برای رسیدن به میدان گنجنامه,به تابلو های راهنمای با همین عنوان توجه گردد.

-در میدان گنجنامه، پارکینگ و سرویس بهداشتی شبانه روزی فراهم می باشد.

-در منتهی الیه غربی میدان گنجنامه، آبشار و کتیبه های تاریخی در دسترس است.

-پس از صعود قله الوند و از طریق خط الراس اصلی، میتوان در یک برنامه و با لحاظ باقی جهات، قله کلاغ لان را نیز صعود نمود.

-ارتفاع قله­ الوند تا 3584 متر هم عنوان شده که دستگاه جی پی اس ما، آن را 3400 مترثبت کرد.

اعضا شرکت کننده

فریدون علایی - اصغر شیرزاد - شبنم خلیلی - حوريه مقصودي - فاطمه صمدزاده - علی ساجدی نیا - محمدرضا سیاره مقدم - عباس صادقی حسن آبادی - محمد حسن احمدی -