صعود قله شاه دژ

786 متر

تجهیزات فنی مورد استفاده

طناب دینامیک هر کرده ۲ نفره ۲۰ متر

کل مسافت پیموده شده (کیلومتر)

7.3

همه

تهیه گزارش

هادی سرور

ساعت ۵ صبح راس ساعت از سید خندان به سمت روستای خور حرکت کردیم و بعد از حدود ۱ ساعت به روستای خور و مبدا صعود رسیدیم، هوا آفتابی و نسبتا گرم بود. حرکت را از جاده آسفالت شروع کردیم و به سمت مسیر ادامه دادیم. در سمت راست مسیر یک مسیر خاکی نمایان میشود که نشان دهنده مسیر قله است.

در ابتدای مسیر یک شیب تند را به سمت چپ صعود کردیم که اصطلاحا میان بر بزنیم و زدیم. سپس روی یک یال فرعی افتادیم که به سمت شرق مسیر را منحرف میکند هوا کمی گرم و نسیم ملایمی می وزید.

روی یال جای مناسبی جهت صرف صبحانه پیدا کرده و نیم ساعتی استراحت کردیم. از اینجا روستا مشخص است و چشم انداز زیبایی دارد، ما دقیقا ابتدای گرده قرار داریم.

پس از آماده شدن (هارنس و کلاه و هم طنابی) شروع به صعود گرده کردیم، ساعت ۱۰ صبح را نشان می داد. گرده را با آمادگی فنی می توان سولو هم صعود کرد ولی جهت بالا بردن اطمینان ما به صورت هم طنابی رفتیم. مسیر روی گرده مشخص نیست و باید با کسی که راه را می داند صعود کرد. در بخشی از مسیر لازم است به صورت خر سواری روی تیغه حرکت کرد و در جاهایی باید بسیار احتیاط کرد

پس از حدود ۴ ساعت پیمایش روی گرده حدود ساعت ۱۱ به قله رسیدیم. روی قله دریاچه سد امیرکبیر نیز مشخص است.

پس از انداختن عکس های یادگاری مسیر بازگشت را از دهلیزی پر شیب در قسمت شرقی قله پیش گرفتیم. مسیر برگشت پر است از سنگهای بزرگ که زیر پا میچرخد و باید بسیار فرود با حوصله انجام شود.

در انتهای دره شرقی قله مسیر عبور رودخانه ای است که کنار آن پر است از گیاهان سر سبز در نهایت حدود ساعت ۴ بعد از ظهر به محل مبدا صعود بازگشتیم و بدین صورت صعودی خاطره انگیز را رقم زدیم.