صعود قله پیرزن کلوم

مسیر رفت

ارتفاع صعود شده (متر)

1825

اختلاف ارتفاع صعود (1664متر)

تجهیزات فنی مورد استفاده

متاسب با این فصل نیازی با تجهیزات فنی نبود

کل مسافت پیموده شده (کیلومتر)

17کیلومتر و 800 متر

مسئول فنی برنامه

آقای فریدون علایی

نفرات شرکت کننده

خانمها: نوشین نقدی، شبنم خلیلی، فریبا شاهولدی، زهرا اسمعیلی، نعیمه نیلی، فاطمه صمدزاده

آقایان:فریدون علایی، علی سپهر، علی اصغر شیرزاد، عباس صادقی، محمودرضا برازجانی

عکاس برنامه

خانم نعیمه نیلی

تهیه گزارش

عباس صادقی

با نام و یاد خداوند خالق آسمان ها و زمین

با توجه به تقویم 6ماهه اول سال 98 و صعود قله پیرزن کلوم در تاریخ چهارم/مردادماه/98 و طبق برنامه ریزی های قبلی، برنامه حرکت به محل پای کار ساعت 4:50 از زیر پل سیدخندان با وسیله نقلیه شخصی شروع شد.

مسیر حرکت در ادامه به سمت اتوبان بابایی، جاده لشکرک، میدان قایم، میدان گلندوک به سمت میدان فشم، نرسیده به میدان فشم خروجی روستای امامه و حدود 8 کیلومتر به سمت امامه و در نهایت ساعت 6صبح به محل پای کار رسیدیم.

ابتدای محل شروع می توان از سرویس های بهداشتی رستوران های محل استفاده کرد، چون در طول مسیر سرویس بهداشتی وجود ندارد.

با حرکت به سمت قله، میبایست 3 بار عرض رودخانه را عبور کنیم. پس از اخرین باری که عرض رودخانه را عبور کردیم به شیب تندی برخورد میکنیم که با پیمایشی کوتاه، همواره تا دشت مهرچال با شیب ملایم و پیمایش نسبتا طولانی همراه هستیم.

بهترین محل برای صرف صبحانه قبل از دشت مهرچال و در کنار اولین چشمه و پر آب ترین چشمه منطقه به ارتفاع حدودا 3090 متر می باشد.

در ادامه پس از صرف صبحانه شروع به پیمایش به سمت دشت مهرچال کردیم. اولین یال به سمت شرق که چشمه دوم و نسبتا کم آب بود ، مسیر صعود قله مهرچال میباشد که ارتفاع 3120 متر میباشد.

آخرین یال پیش رو با شیب ملایم به سمت قله پیرزن کلوم منتهی می شود. که از دشت مهرچال کاملا قله و نماد آن که 2 رج سنگ چین بزرگ است کاملا قابل مشاهده می باشد.

حدودا 700 متر اختلاف ارتفاعی(از دشت تا قله) را در بازه زمانی 2 ساعت پیمایش کردیم و در نهایت در ساعت 14:15 بر فراز قله پیرزن کلوم بودیم.

آنتن دهی برای اپراتورهای همراه اول بصورت کامل بر بلندای قله برقرار بود و آنتن دهی نصبی هم در بخشی از مسیر برقرار بود.

پس از کمی استراحت، گرفتن عکس یادگاری و اشراف به قلل منطقه، قله کاسونک ، دشت لار در شمال، قله هم هن در جنوب، قله مهرچال، ریزان و آتشکوه در شرق و قلل خرسنگ و جانستون مشرف به گرمابدر در غرب که کاملا مورد توجه بودند، شروع به بازگشت از مسیر صعود قله کردیم.

برای کوتاه شدن مسیر برگشت میتوان از مسیر روستای گرمابدر نیز فرود آمد که با توجه به اینکه با وسیله شخصی رفته بودیم، امکان برگشت از مسیر گرمابدر نبود و همان مسیر صعود را برای فرود انتخاب نمودیم.

برای صرف ناهار در کنار چشمه دشت مهرچال حدود نیم ساعت توقف کردیم. پس از صرف ناهار شروه به ادامه مسیر برگشت کردیم و در نهایت ساعت 21 به محل پارک خودرو ها رسیدیم و برنامه را به پایان رساندیم.

نکات حاشیه ای برنامه:

-        شرایط آب و هوایی : هوای نیمه ابری با سرعت وزش حداکثر 27 کیلومتر بر ساعت و دمای 22 درجه سانتی گراد

-        مسیر پیمایش : مسیر تابستانه می باشد و به هیچ عنوان برای دسترسی به دشت مهرچال، با توجه به یال های بهمن گیر، این مسیر توصیه نمی شود و مسیر زمستانه از روستای گرمابدر می باشد.

-        دسترسی به آب بجز دشت مهرچال هیچ چشمه دیگری در این فصل نمی باشد.

-        مسیر هیچ نوع جانپناه، سرویس بهداشتی ندارد.

-        بهترین محل برای برقراری کمپ:

1.     دشت مهرچال ارتفاع تقریبی 3120 متر

2.     یال بین قله مهرچال و پیرزن کلوم 3600 متر

3.     یال بین قله پیرزن کلوم و هم هن میباشد 3500 متر

-        با توجه به فصل صعود نیازی به ابزار فنی نمی باشد، خطری تهدید کننده نیست و مسیر کاملا ایمن میباشد.

در صورت هرگونه سوال و راهنمایی می توانید از طریق راههای ارتباطی زیر با سرپرست برنامه(آقای امیرعباس صادقی) ارتباط برقرار نمایید.

تلفن همراه : 989126583248+

ایمیل: abbassadeghi62@yahoo.com

اعضا شرکت کننده

فریدون علایی - اصغر شیرزاد - شبنم خلیلی - فاطمه صمدزاده - عباس صادقی حسن آبادی - علی سپهر -