صعود قله سر سیاه غار

1423

تجهیزات فنی مورد استفاده

طناب انفرادی کارابین پیچ

کل مسافت پیموده شده (کیلومتر)

17.05

فریدون علائی

کمک سرپرست

نفرات شرکت کننده

خانمها: شبنم خلیلی، محبوبه گرمارودی، سمیرا مطرودی، رویا هرندی، ثمین قنبری، سعادت اسلامی

آقایان: فریدون علائی، اصغر شیرزاد، علی ساجدی نیا، محمدرضا سیاره مقدم، هادی سرور، مهدی عابدی، امیرعباس صادقی حسن آبادی، محمدحسن احمدی، علی سپهر، امیررضا عبادی، امیر مردانی، محمدحسین میررضوی

عکاس برنامه

هادی سرور

تهیه گزارش

سعادت اسلامی

سرسیاه غارها یا سیاه چال ها شامل سه قله روی خط الراسی هستند که امتداد شرقی-غربی داشته و در شمال شرقی روستای برگ جهان واقع شده اند. این خط الراس در جهت شرق به قله های وستان (گاوبینی) و فیل زمین متصل است که از روستای لواسان بزرگ صعود می شوند و در جهت غرب به قله های پرسون، ریزان، آتشکوه و دشت هویج منتهی می شود که از روستای افجه صعود می شوند. ارتفاع این قله ها به ترتیب از غرب به شرق سرسیاه غار1 به ارتفاع3347 ، سرسیاه غار 2 به ارتفاع 3350  و سرسیاه غار 3 به ارتفاع 3420 متر می باشد.

ساعت 5:30 طبق قرار ابتدای جاده لشگرگ جمع شده و با رسیدن همه نفرات ساعت 6 به سمت روستای افجه و  برگ جهان حرکت کردیم. برنامه ساعت 7:05 با حرکت از کنار مسجد برگ جهان به سرپرستی آقای مقدم، سر قدمی آقای سرور و عقب داری آقای عبادی آغاز شد. با عبور از کوچه پس کوچه های روستا بعد از حدود بیست دقیقه پیاده روی، کمی توقف برای معارفه داشتیم. از همان ابتدا هوای خنک بهاری، شکوفه ها و طراوت باغ های روستا نوید یک روز زیبای اردیبهشتی و یک برنامه دلچسب می داد.

تقریبا با 40 دقیقه حرکت از کنار رودخانه، به جایی رسیدیم که پیشروی آب به حدی بود که امکان عبور وجود نداشت و ناگزیر حدود نیم ساعت از مسیر رفته را برگشتیم. دوباره از مسیر دیگری مابین دیواره ای سنگی و حاشیه رودخانه شروع به حرکت کرده و به دفعات ناچار شدیم از عرض رودخانه عبور کنیم. به جز دو مورد که از تنه درختهای روی رودخانه به عنوان پل کمک گرفتیم در بقیه جاها برای عبور از عرض رودخانه مجبور به پریدن از روی رودخانه بودیم که به دلیل عرض رودخانه اینکار در بعضی جاها به سختی و با حمایت اتفاق افتاد و کمی زمان به خاطر آن از دست دادیم. ضمن اینکه در حین پریدن های از رودخانه پای یکی از همنوردان دچار آسیب وکشیدگی عضلانی شدید شد. با وجود اینکه عبور از رودخانه کمی سختی داشت، اما طبیعت چنان "بی رحمانه زیبا بود!" که از هر فرصتی برای ثبت این زیبایی و گرفتن عکس یادگاری استفاده می کردیم. در طول مسیر چشمه ها و آبشارهای کوچک و بزرگ متعددی وجود دارد و بعد از نیم ساعت پیمایش به چند چشمه کنار هم و حدود 40 دقیقه بعد از آن به آبشار بزرگی رسیدیم. حرکت گروه تقریبا بدون توقف طولانی ادامه یافته و ساعت 8:40  به استراحتگاه مناسبی که بین راه و کنار رودخانه بود رسیده و برای صبحانه توقف داشتیم. همنوردی که آسیب دیده بود همراه یکی دیگر از دوستان در استراحتگاه مانده و ما ساعت 9:10 ادامه مسیر به سمت قله را در پیش گرفتیم. از استراحتگاه به بعد غالب مسیر صخره ای و فنی بوده و عبور به صورت دست به سنگ و با احتیاط انجام می شد. همچنین بارش باران هم شروع شد که خوشبختانه به قدری خفیف و ملایم بود که نیاز به استفاده از پانچو یا گورتکس نبود و فقط کمی باعث افزایش رطوبت و گرمای هوا شد. ساعت 11:40 به دشت نسبتا وسیع و چشمه دیگری رسیدیم و کمی استراحت داشتیم و بازهم مناظر زیبا و خیره کننده و البته عکس!

حرکت به سمت قله از مسیر دره، ساعت 12:15 ادامه یافت و این در حالی بود که از این نقطه به بعد مسیر پوشیده از برف بوده و شیب مسیر بیشتر شد و هرچند تا قبل از این به کندی ارتفاع می گرفتیم از اینجا به بعد سرعت افزایش ارتفاع بیشتر شد. با شروع حرکت از دره، به دلیل تفاوت توان نفرات گروه ناخواسته به دو قسمت تقسیم شد و  دو گروه با فاصله کمی از هم حرکت می کردند که رفته رفته این فاصله بیشتر شد. بعد از حدود یک ساعت پیمایش گروه دوم از ادامه صعود منصرف شدند و با هماهنگی با سرپرست قرار شد به استراحتگاه برگشته و منتظر بمانند. هر چند برف کوبی از سرعت حرکت کم می کرد اما با نمایان شدن قله، گروه همچنان با انگیزه و یکنواخت ادامه مسیر می داد. حدود ساعت 14:15 در نزدیکی قله استراحت نسبتا طولانی ای داشتیم و با حرکت بر روی یال منتهی به قله، در نهایت ساعت 15 به قله رسیدیم. اولین منظره ای که پس از رسیدن به قله با آن مواجه می شوید نمای دیدنی ای از قله دماوند است. بعد از کمی  استراحت و گرفتن عکس یادگاری ساعت 15:30 به سمت استراحتگاه برگشتیم و قسمت هایی از مسیر برفی را با سر خوردن که سرعت و لذت بیشتری داشت طی کردیم. ساعت 17:40 به استراحتگاه رسیده و برای ناهار حدود یک ساعت توقف نمودیم. ادامه مسیر برگشت از همان مسیر صعود بود و با توقف های کوتاه برای استراحت، در نهایت ساعت 20:40 به روستا رسیدیم. در نزدیکی روستا باران شدیدی شروع شد که خوشبختانه با پایان برنامه همزمان بود.

در طول مسیر در اکثر نقاط آنتن دهی موبایل وجود دارد و مشکلی برای ارتباط نیست. همچنین به دلیل وجود چشمه های فراوان دسترسی به آب قابل شرب مهیاست. صعود در فصل بهار به دلیل پرآبی رودخانه و نیاز به عبور از عرض رودخانه کمی مشکل است و ترجیحا نیاز به حمایت دارد و البته چون بخشی از مسیر داخل دره و کنار رودخانه می باشد بهتر است وضعیت جوی از نظر بارش و احتمال وقوع سیل بررسی شود. طبق برنامه اولیه قرار بود در این برنامه قله های پرسون و سر سیاه غار 1و 2 نیز صعود شوند (شروع از دشت هویج و صعود قله پرسون و سپس پیمایش خط الراس پرسون تا سر سیاه غارها) که به صلاحدید سرپرست برنامه و ارزیابی ایشان، تنها قله سر سیاه غار 3 صعود گردید.

اعضا شرکت کننده

فریدون علایی - محمدرضا سیاره مقدم - اصغر شیرزاد - علی ساجدی نیا - شبنم خلیلی - هادی سرور - امیررضا عبادی - عباس صادقی حسن آبادی - محمد حسن احمدی - علی سپهر - امیر مردانی - سعادت اسلامی -