صعود قله اسپیلت از مسیر کلکچال

کمک سرپرست

نفرات شرکت کننده

خانمها: شبنم خلیلی، حوریه مقصودی، محبوبه گرمارودی، فاطمه صمدزاده، سعادت اسلامی

آقایان: فریدون علائی، غلامرضا شمسائی زفرقندی، اصغر شیرزاد، امیرعباس صادقی حسن آبادی، محمدرضا سیاره مقدم، امیر مردانی

تهیه گزارش

سعادت اسلامی

قله اسپیلت یکی از ارتفاعات شمال تهران و رشته کوههای البرز مرکزی است که بر فراز دیواره شروین قرار گرفته است. صعود به قله اسپیلت از چندین مسیر امکان پذیر است؛ مسیر جانپناه شروین، مسیر پناهگاه شیرپلا ، مسیر یال وزباد و مسیر پناهگاه کلکچال که صعود از این مسیر به شکل کوهپیمایی و از سایر مسیر ها به دلیل صخره ای بودن، فنی است. گروه باشگاه ایران کوهستان چند هفته قبل تلاشی برای صعود از مسیر گردنه وزباد انجام داد که در نزدیکی قله به دلیل بارش برف و یخ زدگی مسیر دهلیز تا قله، از دست رفتن زمان و همسان نبودن توان اعضای گروه از صعود منصرف شده و این بار مسیر گلابدره پناهگاه کلکچال توسط سرپرست برنامه برای صعود انتخاب شد.

برنامه ساعت 6 بامداد با تجمع نفرات در پارکینگ گلابدره شروع شد. از ابتدای مسیر فردی که به تنهایی قصد صعود داشت با دیدن گروه به درخواست خودشان و با موافقت سرپرست با ما همراه شدند.گروه از مسیر پاکوب سمت چپ رودخانه گلابدره که شیب نسبتاً تندی داشت شروع به حرکت نمود که  بعد از حدود نیم ساعت حرکت، شیب مسیر کمی هموارتر شد.

در میانه مسیر به فواصل زمانی تقریبا 40 دقیقه به دستور سرپرست برنامه چند توقف کوتاه داشتیم و بعد از حدود یک ساعت و نیم به اولین چشمه و جانپناه سنگی کنار آن در ارتفاع تقریبا 2300 متری (مختصات N35.84145 E51.44192) رسیدیم. لازم به ذکر است در مسیر گلابدره سه چشمه دائمی با فواصل کمی از هم قرار دارند و ما نیز بعد از 10 دقیقه به چشمه دوم و 15 دقیقه بعد از آن به چشمه سوم موسوم به چشمه اصلی (مختصات N35.84254 E51.44313) رسیدیم. همنوردی که از پارکینگ همراه ما بود بعد از چشمه اصلی از گروه جدا شده و قصد بازگشت نمود. ادامه مسیر از چشمه به بعد پوشیده از برف بوده، گروه با سرعتی یکنواخت و آرام به سمت پناهگاه کلکچال ادامه مسیر داده و در ساعت 8:50 به پناهگاه کلکچال (مختصات N35.84454 E51.45130 ) رسیدیم.

بعد از کمی استراحت و صرف صبحانه ساعت 9:30 از پناهگاه به سمت گردنه کلکچال راهی شدیم. پس از حدود یک ساعت پیمایش در میانه راه توقف نموده و آموزش هایی در مورد برخی گره ها و نحوه همطنابی داده شد.
پس از آن  اعضای گروه دو به دو همطناب شده و ادامه مسیر تا قله را با حفظ همطنابی در پیش گرفتیم.

ساعت 12 به گردنه کلکچال یا  لوپهنه (ارتفاع 3025متر، مختصات N35.85304 E51.44206) رسیده و پس از یک استراحت 15 دقیقه ای به سوی قله اسپیلت که مسیر آن دقیقاً مخالف مسیر قله کلکچال است راهی شدیم. از این نقطه به بعد یکی از سرپرستان برنامه به منظور اطمینان از امنیت مسیر قبل از افراد گروه حرکت نموده و حرکت گروه با توقف های نسبتاً طولانی به دنبال سرپرست و پس از تائید ایشان انجام  می شد که باعث کندی سرعت حرکت شد. بعد از نیم ساعت با رسیدن به ارتفاع حدود 3050 متری با ایجاد سکویی در برف، کوله ها را گذاشته و بدون کوله به سمت قله حرکت کردیم. نکته قابل توجه در مورد قله اسپیلت این است که ارتفاع آن از قله های فرعی کنارش کمتر است و مشخصه بارز آن سه پایه فلزی روی قله است. در ارتفاع 10 متری زیر قله به دلیل شیب زیاد دو طرف قله، صعود به صورت تک نفره و با حمایت انجام شد. به این صورت که یکی از سرپرستان با ایجاد کارگاه روی قله حمایت نفرات را هنگام صعود و فرود برعهده داشت.

پس از صعود و فرود هر فرد، سایر اعضا به صورت نوبتی صعود نمودند که به دلیل همسان نبودن توانایی فنی و سرعت نفرات، زمان زیادی صرف اینکار شد. از سوی دیگر انتظار برای صعود، عدم حرکت و سرمای هوا در این فاصله هم کمی آزاردهنده بود. سرانجام با گذشت بیش از 2 ساعت و صعود تمام افراد گروه، با گرفتن عکس یادگاری دسته جمعی زیر قله به سمت محل کوله ها حرکت کرده و پس از کمی استراحت، مسیر بازگشت به پناهگاه کلکچال را در پیش گرفتیم.

در مسیر برگشت بدون اتفاق خاصی، با چند استراحت کوتاه و بعد از یک ساعت و نیم پیمایش، حدود ساعت 15:30 به پناهگاه رسیدیم. پس از صرف ناهار و قبل از حرکت، سرپرستان گروه برخی نکات و موارد ضعف و قوت برنامه و افراد گروه را یادآوری نمودند که از جمله آن توجه به توصیه های سرپرست و پیروی از آن، هنگام همراهی با گروه بود. توقف در پناهگاه به مدت یک ساعت به طول انجامید. با توجه به تاریک شدن هوا، قبل از حرکت از پناهگاه هد لایت ها را آماده نموده و به سمت پارکینگ گلابدره راهی شدیم. بعد از رسیدن به چشمه اصلی و هنگام استراحت آقای شمسائی توضیحاتی در مورد جهت یابی در شب و با کمک صورت فلکی ذات الکرسی که قابل رویت بود و سایر صورت های فلکی دادند که خالی از لطف نبود.

در قسمتی از مسیر برگشت پس از پناهگاه سنگی، از مسیر اصلی منحرف شدیم که بعد از 15 دقیقه متوجه شده و با کمک جی پی اس توانستیم مسیر درست را پیدا کنیم. در نهایت ساعت 20:10 با رسیدن همه اعضای گروه به پارکینگ گلابدره برنامه پایان یافت.

در پایان لازم به ذکر است علیرغم اینکه برنامه اجرا شده درجه سختی متوسط داشته و با چالش زیادی مواجه نبود اما وجه تمایز و مزیتی که در این برنامه همانند سایر برنامه های باشگاه ایران کوهستان وجود داشته و به چشم می خورد همراهی آموزش های کاربردی کوهنوردی و مهارت افزایی در کنار صعود قله و اجرای برنامه بود که نشان از دیدگاه حرفه ای سرپرستان برنامه به ورزش کوهنوردی دارد.

اعضا شرکت کننده

غلامرضا شمسائی زفرقندی - فریدون علایی - اصغر شیرزاد - شبنم خلیلی - حوريه مقصودي - فاطمه صمدزاده - محمدرضا سیاره مقدم - عباس صادقی حسن آبادی - سعادت اسلامی -